Fases

Body Control werkt met drie fases.

Meestal start u met fase 1. Dit is persoonlijk, waarbij we u tijdens het intake gesprek adviseren. Elke fase mag u 1, 2 of 3 of 4 weken volgen. Deze cyclus mag telkens worden herhaalt. 

Fase 1 is de strengste periode maar geeft ook het meeste rendement.
Fase 2 is de stabiele periode
Fase 3 is de afbouw periode

Fase 1, de startfase

Duur: gemiddeld 2 weken of langer naarmate men meer wil afvallen. Aantal maaltijdvervangers per dag: 4. Dat wil zeggen 2 maaltijden + 2 tussendoortjes. 

Hiernaast mag men verschillende soorten toegestane groenten gebruiken.

Om het ketonen proces op gang te brengen is het belangrijk dat u geen fruit, brood, pasta’s rijst, aardappelen, suiker(s) of vet eet. In fase 1 zijn alle koolhydraten en vetten verboden.

  • Groenten zijn de hele dag door toegestaan, deze zorgen voor de vitamines en de voedingsvezels.
  • Suiker is absoluut verboden, maar beperkt zoetmiddelen zijn toegestaan.
  • Het gewichtsverlies is gemiddeld 1.5 – 3 kilo per week.
  • Neem dagelijks een multivitaminen, indien nodig zink en/of CalMagD, bij spierkrampen is Kalium aanbevolen.

Belangrijk

Na 48 uur verdwijnt de honger. Met 4 proteïnerijke producten krijgt u ruim voldoende eiwitten binnen. Hierdoor heeft u geen honger, uw spieren blijven gevoed en u zult puur vet verbranden!

Dranken
Drink minimaal 2 liter water per dag. Koffie of thee zonder melk en suiker, zoetjes mogen.
Verboden is het nuttigen van: Alcohol, gezoete dranken, vruchtensappen.
Alle soorten vet: mayonaise, sauzen, boter.

 

 

Op smaak brengen

  • Het is toegestaan extra zout toe te voegen.
  • Peper, mosterd, azijn, citroensap (geen balsamico azijn)
  • Fijne (verse) kruiden (geen zakjes gemengde kruidenmixen)
  • Tefal pan invetten met olijfolie dmv keukenpapier.
  • Gedroogde uien/sjalotten, knoflook met mate.
  • Mager bouillonblokje evt. met toegestane groenten.
  • Bij zoete proteïne zakjes het water evt. vervangen door sojamelk met 0 % water 0 % vet.
  • Sojasaus zonder suiker (bijv. Japanse sojasaus, zoals Kikkoman)

Toegestane groenten

Naar hartenlust vanaf fase 1
Andijvie, asperges, bieslook, bleekselderij, bloemkool, Chinese kool, courgette, komkommer, paprika (groen), peterselie, postelein, radijs, rode kool (rauw), sla (alle soorten), snijbiet, snijboon, spinazie, tuinkers, veldsla venkel waterkers witlof

Vanaf fase 2 extra toegestaan
Broccoli, champignon, rabarber, savooiekool, selderij, witte kool, zuurkool, zure augurken.

In fase 1 met mate (max. 200 gr. per dag, rauw gewogen)
Aubergine, champignon, groene kool, koolrabi, paprika (rood/geel), prei, prinsessenbonen, raap, rammenas, sojascheut, tomaat, witte kool, rabarber, zure augurken, wortel als onderdeel van de kant-en-klare wokmix is geen probleem.

Vanaf fase 2 extra toegestaan met mate (max. 200 gr. per dag, rauw gewogen)
Knolselderij, linzen, pompoen, uien, venkel.

Niet toegestaan in fase 1
Artisjokken, erwten, kervel, knoflook, maïs, olijven, pompoen, pijnboompitten, rode biet schorseneren,spruiten, witte bonen, wortel (wortel als onderdeel van de kant-en-klare wokmix is geen probleem), uien

Niet toegestaan in fase 2
Artisjokken, erwten, kervel, knoflook, maïs, olijven, pijnboompitten, rode biet, schorseneren, spruiten, witte bonen

Bereiding van groenten:

Rauw, gekookt, gestoomd, in de wok, gestoofd of in de soep. Neem bij voorkeur
4 proteïnerijke producten per dag, niet minder, i.v.m. de uitgekiende hoeveelheid eiwitten. De groenten zorgen voor vezels en vermijden obstipatie. Neem eventueel iedere dag gebroken lijnzaad in de magere yoghurt voor een goede stoelgang. Zorg ook voor regelmatige lichaamsbeweging (ca. 30 min. per dag).

Fase 1 is de strengste fase.

Voorbeeld:

  • als ontbijt een shake in mager yoghurt of optimel
  • om 10.00 uur een reep of wafel
  • als lunch een proteïnerijk broodje of soep
  • om 1500 uur een proteïnerijk tussendoortje
  • als diner eventueel 100 gram magere vis/kip/vlees met groenten
  • dagelijks voldoende water of thee

Fase 2 is de stabiele periode.

Nu kunt u bijvoorbeeld het ontbijt of de lunch vervangen door 2 volkorenboterhammen. Daarnaast mag u eventueel 2 a 3 aardappeltjes of een portie zilvervlies of basmatirijst
aan het diner toevoegen. Verder is deze fase gelijk aan fase 1.

Fase 3 is de afbouw periode.

  • Duurt minimaal net zo lang als fase 2, mag langer.
  • 2 proteïne producten als tussendoortjes per dag
  • 2 x een gezonde maaltijd.
  • 100 gram magere vis/vlees/kip
  • denk aan afwisseling.
  • voldoende water/thee